Reklamer.
Når du tænker over det, hvad er så en god eller dårlig reklame? Vi har ofte en holdning til reklamer, men vi tænker sjældent over, hvilke virkemidler der går under huden på os. Tag stilling til, hvad virker og ikke virker på dig, hvad er godt og mindre godt. Læs de andres kommentar og bidrag til diskussionen.
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
SvarSletDenne kommentar er fjernet af forfatteren.
SvarSletEn reklame for mig er en der fænger, en hvor man tænker "Det skal jeg da bare eje!!".. En god reklame er en man kan huske selv om den slet ikke bliver udsendt mere.
SvarSletJeg kan helt bestemt huske Colas reklame - Coca Cola Happiness Factory, hvor man ser hvordan colaen bliver til. Det fik især mig til at tænke er der virkelig sådan nogle små væsener inde i maskinen, og om colaen så bliver bedre af det.
- http://www.youtube.com/watch?v=KIZLK3lM5nc&feature=related
En god reklame er en der fænger, en der giver mig lyst til at købe / eje, det fremviste produkt. Men en reklame skal også være en man spekulerer over, men man må stadig ikke være i tvivl om hvilket produkt, der reklameres for.
SvarSletBilleder og farver har en betydning, fordi de er med til at vise reklamens stemning. Det samme gør opmærksomhedstypografien. Rubrikker og slogans er med til af få reklamen til at føles troværdig.
Hilsen Maria ☺
Efter min mening så er en god reklame noget der appeller til troværdigheden. F.eks. en tandlæge der reklamer for en Zendium tandpasta, der fjerner div. bakterier fra munden, du ved jo at en tandlæge ved hvad han/hun snakker om, så du stole på det han/hun siger.
SvarSletTandlægen vil jo ikke få dig til at købe noget der ødelægger din mund og tænder, samtidig vil firmaet der producer produktet ikke sælge noget der ødelægger dine tænder.
Det, at et firma bruger en ekspert til at reklamer for deres produkt med synes jeg er godt, man ved det ikke bare er tom snak. Det er noget man tænker over hver gang man bruger et andet produkt eller er på indkøb og ser det produkt man har set i reklamen.
Det skaber en troværdighed hos kunden, alle mennesker vil jo gerne have pæne tænder, på den måde føler kunden sig sikker i købet.
En god reklame skal skabe en troværdighed til produktet. For eksempel fanger en reklame min interesse, hvis en ekspert på området siger god for produktet. På den måde opbygges der en tillid og troværdighed til produktet og ikke mindst til firmaet bag produktet, som gør, at jeg vælger netop deres produkt, næste gang jeg står nede i butikken og skal handle.
SvarSletFor mig skal en god reklame også hænge ved i hukommelsen, så jeg tænker over den efterfølgende. Det er jo yderst sjældent, at jeg stormer ud af døren for at købe et produkt, blot fordi jeg har set en reklame.
Samtidig skal jeg gerne kunne relatere til reklamen. For eksempel er jeg et naturmenneske og går derfor meget op i, at naturen bliver behandlet med respekt. Derfor virker en reklame bedst på mig hvis den, på den ene eller anden måde, viser at produktet er fremstillet med respekt for miljøet.
Hvis en reklame skal fange mig, skal der være anvendt humor. Hvis det er med andre metoder, afsenderen prøver at fange mig, lægger jeg ikke mærke til det, skifter kanal eller kigger et andet sted hen. For eksempel reklamen på tv for WSPA, hvor man ser mishandlede dyr, fanger mig ikke, for jeg er næsten sikker på, at hvis jeg giver et bidrag, vil næsten det hele gå til folkene bag WSPA, og næsten intet til dyrene, som jo er det pengene burde gå til.
SvarSletMen reklamen fra Oister, hvor der bliver sunget en sang med sjove stemmer, har også fanget mig, og man kan næsten ikke undgå at synge med på den, når den kommer i tv’et. Ikke at den har fået mig til at skifte teleselskab, men den har fanget mig.
Derudover har skarpe og lyse farver en god virkning på mig, da man næsten ikke kan undgå at lægge mærke til det. Og lægger jeg først mærke til en reklame, plejer jeg også at læse den.
Men generelt for at en reklame skal fange mig, skal der være anvendt humor, farver, musik og etos, altså troværdighed.
Selvom en reklame fanger mig, er det sjældent jeg køber produktet, da jeg så godt som aldrig har brug for det.
En god reklame, skal fange mig, den skal ikke få mig til at tænke ''årh nej, ikke nu igen'', bare efter 1. eller 2. gang jeg ser/hører den.
SvarSletFor, at undgå det, vil en god reklame være, hvor der fremtræder humor, ironi og sarkasme. Det er de reklamer man har lyst til, at se igen og ikke bliver træt af, når de gentagende gange bliver vist eller hørt (i radioen). Der ville man kunne komme med et eksempel, som Sonofons reklame med Polle fra Snave. Fordi reklamen Polle fra Snave er spækket med masser af ironi, kan folk relatere deres fordomme om Fyns forstadsliv.
Ellers kan en god reklame også være med nogle sjove og hurtige sætninger, små rap-vers, som man kan gå og synge eller snakke med på, når reklamen bliver vist i tv eller radio. Da det nogen gange er lidt udfordrende, at kunne gengive.
En god reklame, for mig, må også gerne have flotte farver, god musik og noget action. Altså der må gerne ske noget, så det ikke bliver for kedeligt. Ellers skal reklamen være så kedelig, at det går hen og bliver ironisk og giver noget sort humor.
Og så er der selvfølgelig den klassiske kliché med, at sex det sælger! Pæne piger, med gode former, som appellerer til mit hankøn.
Jeg bliver mest fanget af reklamer, der på en måde får brugt patos, mest den humoristiske gren. Men ved disse reklamer, tænker jeg sjældent på produktet og om det noget jeg skal ud og købe.
Hvis jeg skal tænke på produktet, skal der også bruges patos, så jeg føler med de forsømte dyr/børn, jeg føler mig sulten efter maden eller virkelig føler jeg har brug den ene specielle ting, som jeg dog sjældent gør. Der er det de 2 første eksempler jeg bliver mest påvirket på.
Men der skal selvfølgelig også bruges noget logos og noget etos til, at understøtte fornuften. Men det er mere i forbindelse med kampagne-reklamer.
De dårlige reklamer, er de reklamer hvor jeg hver gang tænker ''F************ck nu af!!!'', i værste tilfælde allerede efter 1. gang jeg ser reklamen. Det er de reklamer, der er kedelige, uinspireret og med så plat humor, at det ikke en gang er sjovt!
Der ikke så meget, at fortælle om dem, andet end at dem laver de reklamer burde tage sig sammen!
Men i bund og grund er alle reklamer i tv irriterende og får mig lyst til, at smide tv'et ud af vinduet, hver gang de afbryder en go film eller serie. Det er altså pisse irriterende! Medmindre blæren er tæt på bristepunktet.
Det omhandler mest tv-reklamer og radio-reklamer, fordi jeg sjældent lægger mærke til andre.
Når jeg ser en reklame, så skal reklamen være i stand til at fange mig på en måde, at den bliver hængende i hovedet i et stykke tid. Den skal kunne give mig en god følelse af, at jeg skal eje dette produkt, eller får mig til at føle at jeg ikke kan undvære produktet. Den skal appellere til fornuftigt. Hvis det er en tandpasta reklame, skal den skal kunne giv mig det følelse af at det er det rigtigt produkt for mine tænder. Oftest er der en læge som står i en tandlæge klink med en hvid kedel og siger at dette tandpasta hjælper mod isninger, det kan så være med til at skabe et troværdighed hos folket. De viser også kendte personer som fx Mikkel Hansen som har kridt hvid tænder, og det er noget alle mennesker ville have. Det kan så gå ind og påvirke mange unge som ser op til Mikkel Hansen. Eller fordi han er et sportsudøver og bliver udstillet som et sund person. Derfor har produktet skabt en troværdighed hos folket.
SvarSletMin tendens for en god reklame er, at det er en idylliks og en sympatisk reklame. Hvor reklamen kan identificere os, så vi får en nemmere forståelse for budskabet. Det skal også sådan, at reklamen bringer os et godt budskab og noget som er nødvendigt. Jeg kan konstaterer, når en reklame skal kunne fange min opmærksomhed, skal det være højtidelig og følelsesladet. Ikke nogle pjat som L' EASY reklamer... Det er så irriterende for mig, at de prøver og suge penge fra folk, der i forvejen har en dårlig økonomi.
SvarSletDenne kommentar er fjernet af en blogadministrator.
SvarSletEn god reklame er, noget man få man opmærksom på, noget man har lyst til at kigge på uden at gå videre. Noget der sandt og hvor det ikke er manipulation, så man køber produktet udfra reklamen. Der skal være god tegn på hvad der reklameres for. Hvis det er produkter som shampoo, creme, hårfarve. Så vil det være godt at bruge farver og billeder som giver lysten til at købe produktet. Der skal også være tekster hvor de beskriver lidt om reklamen og hvilken produkt, hvem der kan anvende osv.
SvarSletJeg giver dig helt ret i det du skriver. Det er vigtigt at man ved hvem der kan anvende det såkaldte produkt. F.eks. creme, er det til tør hud, sart hud, fedtet hud. Det er vigtigt at seerne føler at det er som sendt fra himlen og faldet direkte ned til dem.
SletEn god reklame for mig er at den kan fange min opmærksomhed og at jeg får lysten til at se reklamen igen og igen uden at jeg vil får tanken omkring kedsomhed og åh nej ikke den reklame igen. Troværdighed spiller også en stor rolle i en reklame for mit vedkommende. Det nytter ikke noget at man reklamere for et produkt og produktet viste sig, at det ikke levede op til reklamen. En god reklame skal også have et godt budskab.
SvarSletJeg bliver nysgerrig. Hvad kan få dig til at se en reklame igen og igen?
SletAt er der humør i reklamen og man kan få sig et godt grin, men igen og igen er max 3 gange :)
SletEn god reklame for mig er de reklamer som handler om ting jeg selv interessere mig for i hverdagen, det kan være fra biler, tøj, og helt henne til fodboldverdenen. Hvis en reklame skulle kunne fange min opmærksomhed så er musikken, talen og personen som medvirker i reklamen et rigtig vigtig punkt for mig, men derimod hvis en kendt "fodboldstjerne" er med i en reklame som fx. Messi eller Ronaldo, så vil reklamen automatisk fange opmærksomheden hos alle fodbold elsker ink. mig selv, og så er det ligemeget om det er et par fodbold støvler eller nogle barber blader de reklamere for. Jeg kan tage VM som kommer hver fjerde år som det perfekte eksempel, der bliver der ofte lavet reklamer med flere fodbold stjerner i den på en gang, hvor der bliver lavet en masse flotte ting med en bold som fanger opmærksomheden fra de mindste til de største fodbold elsker, og ofte ender reklamen med at det bare er pga. En pepsi dåse de har drukket af, så kan de blive så gode og lave de flotte ting med bolden, og hvis man nu på det tidspunkt ligger på en dejlig sommerdag i sofaen og ser en VM kamp og den reklame kommer i fjernsynet, så vil jeg da uden tvivl få lyst til en kold pepsi nede fra kiosken af. Med hensyn til bil reklamer kan jeg sagtens blive påvirket af det, hvis det er en flot bil og talen er i orden omkring bilens pris og brug, og hvis det nu er en kendt som man godt kan lide, så kan reklamen sagtens fange min opmærksomhed før jeg overhovedet ved hvad der skal reklameres for i reklamen. God humor er også med til at gør en reklame god for mig, som fx. Oddset reklamerne, som efter mange mænds mening indeholder god humor.
SvarSletEn god reklame er en reklame med humor hvor der er lagt vægt på patos. der skal også være gode farver, gerne skarpe/skrigene farver og lyse. der må gerne være et sjovt eller godt slogan som man husker (opmærksomheds-typografi). en ny populær sang som man kan synge med på får også en til at huske reklamen. hvis der er brugt en kendt person i reklamen fanger det mig også mere end som en ukendt.
SvarSletEn af de reklamer der fanger mig er: Wupti.com, hvor Pede som er i reklamen kommer med mange sjove bemærkninger som er dem jeg husker. jeg kunne godt finde på at spørge en anden om de har set den nye reklame fra .... hvis den er sjov men ville ikke gå hen og spørge har du set den nye reklame for en eller anden bil. der skal være noget at snakke og grine om.
En reklame for mig, skal kunne fange min opmærksomhed fuldt ud, og give mig lyst til at anvende det produkt, der reklameres med. Den skal virke troværdigt, og den skal give mig lyst til at dele det, med andre jeg kender. En reklame for hudpleje serier, kan meget nemt snyde, og den kan få dig til at hoppe i med begge ben. F.eks. hudpleje serien Proactiv, som der reklameres med i tv’et, er ikke for mig troværdig. Der er kendte mennesker der reklamere for produktet, og vi alle sammen ved at det er nemmere at sælge et produkt, hvis Usher, Beyonce eller en anden kendt ”bruger” det. En reklame for mig, virker troværdig, hvis det er testet på helt almindelige bruger, der troværdigt kan sige at det holder.
SvarSletHar også tænkt meget over den reklame, og tænker meget på at købe det, og var endda ved at bestille det over nettet. Men jeg stoppede mig selv og tænkte grundigt. Er det virkelig noget der hjælper på problemet?? Er de kendte blevet kønnere af at bruge det?? Eller er de bare redigeret via computer programmer?? Man har jo mange tanker om selve reklamen. Mange har jo købt det og har fået det værre , hvilket er trist og vækker opmærksom på en. Så tænk godt om før du køber noget
SletEn god reklame skal indeholde noget der rammer en på ens følelser og holdninger, og den skal have et reelt budskab. Jeg synes personligt bedst om reklamer der fanger min opmærksomhed gennem patos, men skal jeg overbevises om at produktet holder hvad reklamen fortæller, har jeg brug for etos og logos. Dog ikke fordi at en kendt som feks Mikkel Hansen står med hans hvide tænder og fortæller mig at jeg får samme resultat ved køb af produktet. Reklamen skal være troværdig, hvis jeg skal købe produktet, men det er faktisk sjældent jeg køber en vare baseret på en reklame.
SvarSletJeg kan også godt lide reklamer med humor i, men mest for underholdningsværdien af det.
Jeg giver dig helt ret i alt det du skriver. Det er sjældent at jeg også køber noget igennem reklamer, men andre gange kan jeg godt finde på det, når det fanger mig.
SletRigtig god pointe med humoren.. Jeg elsker sjove reklamer men egentlig når jeg tænker over det er det sjældent jeg husker produktet men kun underholdingsværdien i det ;-)
SletSjove reklamer bliver man ikke træt af at se. Man kan se den igen og igen :)
SletEn god reklame for mig er en som fanger med det samme og som man husker.
SvarSletHvis det er en stillestående reklame i form af et billede skal det være farverigt og indeholde dynamik og bevægelse for at fange min opmærksomhed så jeg ikke bare bladre videre eller går forbi den evt. plakat. Den skal ikke indeholde for meget brødtekst og være for lang for så bliver det kedeligt og de taber min opmærksomhed undervejs....
Her er Etos ikke så vigtig for mig for hvis førstegangs indtrykket ikke fanger i form af et fedt stort slogan eller dragende bevægelser ser jeg ikke reklamen og hvad den handler om alligevel.
Så er baggrunden sådan set ubetydelig.
Noget andet er tv reklamer de har jo automatisk bevægelse, farver og lyd som fanger men her er budskabet vigtigt.
Generelt synes jeg brug af kendte som Etos autoriteter er spild af min tid... Man ved de får en fed hyre for at stille op og er da fuldstændig ligeglad med om det er lakrids eller flyrejser de reklamerer for. Her skal der bruges egen etos eller eksperter hvis det skal fange mig..
Tv reklamen skal appellere til mine følelser og der skal lægges vægt på patos hvis den skal hænge ved.
En reklame for mig er, noget som bliver reklameret godt. Noget som bliver solgt godt. Det er heller ikke alt som man ser i en reklame som man skal gå hen og købe. Altså man køber jo kun det man har behov for. Engang imellem kan man godt "forelske" sig i en bluse eller noget, tøj kan man vel altid købe?? En reklame for mig, skal kunne fortælle mig hvorfor jeg skal købe produktet, hvad der er godt ved det her produkt. En reklame skal også fortælle hvor jeg kan købe produktet.
SvarSletHvis en reklame om dagligdagsprodukter skal virke på mig, skal den være sjov, jeg er træt af irriterende reklamer der prøver at gøre deres produkter bedre end de er. Her kan jeg altså sagtens lokkes til at vælge et bestemt produkt frem for andre, fordi jeg synes de har gjort lidt ekstra ud af deres reklame, og den måske har fået mig til at grine. I disse tilfælde lader jeg mig mere eller mindre bevidst lede af den patos de har brugt i reklamen, de har fået mig til at grine og jeg køber deres produkt. Til gengæld kan en rigtig irriterende reklame også få mig til at holde mig fra det.
SvarSletOmhandler reklamen derimod dyrere produkter, f.eks. elektronik, vil jeg gerne høre om hvad produktet kan og ikke kan, her er det altså logos der er vigtig for mig, den gode forklaring på hvorfor dette er et godt produkt. Ved disse dyrere produkter betyder reklamen dog knap så meget, jeg er blevet gjort opmærksom på at produktet findes men vil først kigge på forskellige produkter på internettet og i butikker før jeg beslutter mig, og her vil det være produktets kvalitet og ikke reklamerne der bestemmer hvad jeg vælger.
Det er pise giga Jaaa!
SletEn god reklame er simpel i sin op bygning, gerne reklame serier så som Finn og Jacobs squash reklamer, der fåregår i et kendt miljø men faste karakterer. Denne formel bliver brugt i mange virksomheders kamp om forbrugernes penge.
SvarSletEn skidt reklame er en der er væk i samme øjeblik som den er slut. i dette tilfælde har Reklamen tabt. om jeg kan huske sådan et eksempel... ... Nej.
reklamer er bygget til at tage røven på dig og mig, de er fyldt med patos, logos og etos men virker det på os?
vi bliver overdænget med reklamer på radioer i biffen på tv og i gadebilledet, fælles for dem alle er at deres formål er at sælge noget. Efter min mening er det problematisk at alle firmaer prøver at opbygge sådanne kunstige behov hos os. Det meste af det der bliver sagt i reklamer er alligevel løgn og latin. så i følge mig er en god reklame, en der ikke er blevet lavet. spar os for alle de afbræk midt i CSI hvis vi slap for reklamer i den type serier, kunne vi også have set dem på 15 min. imod de 45 min. de vare i dag, tid er penge.
Hørt hørt! Et andet eksempel er reklamer i mellem omgangene på boksekampe det er så F******D OP!!
SletDe viser jo reklamer imellem programmer mange ser, så de også kan se reklamen. så der kender de til folks opmærksomhed
SletEn reklame skal have et troværdigt udgangspunkt, for at reklamen opfanger den ønskede opmærksomhed hos mig.
SvarSletReklamen skal relatere til noget samfundsmæssigt, hvor jeg har muligheden for at relatere til produktet.
Reklamen skal give mig et udgangspunkt efterfølgende der gør at jeg tænker " det var nyt og sjovt"..
Humor spiller en vigtig rolle i en god reklame, en som får modtagerne til og vende tilbage til produktet igen og igen.
Reklamer der ønsker at fange modtagerne på deres følelser - ( omkring mishandlet dyr og mennesker i nød ) har som udgangspunkt et fornuftigt budskab. Dog fanger den ønskede effekt ikke her og tvivler ej på at den fanger mange andre. Disse samfundsmæssige problemer bør løses på anden vis end igennem et telefon salg. Derudover er uvisheden om hvor ens penge reelt ender når man indseender er alt for stor og diverse undersøger viser desværre også at hjælpen ikke havner de rigtige steder.
En god reklame skal fange mig, den er sjov og fuld af humor. En god reklame kan også fange mig hvis der er noget godt musik i. De sjov reklamer er Luffe & Jeanne fra Leasy, de handler om et ganske almindeligt par der ikke rigtig kan blive enige om hvornår der skal lidt nye hvidevarer til, når Jeanne så fortæller Luffe hun har købt nyt, reagere han jo altid voldsomt, det gør at han kommer ud for nogle små uheld, som gør det til en sjov reklame, men ikke til noget der får mig til at gå ud at købe varen. Claus & Britta fra TDC er også en sjov reklame, de lever som naturister og lever livet, frit og godt. En god musik reklame, er der hvor man falder over musikken med det samme, den bliver hængende i øerne, den gør dig glad og får dig til at synge med. En anden god reklame er bil reklamer, de får en til at drømme om en ny lækker bil, så svæver man lige væk et kort øjeblik i drømmene. Der er både gode og dårlige reklamer, men ingen af dem får mig til at tage ud og købe produkterne.
SvarSletJeg ville hermed tilføje en anden ting, Hvis der ikke var reklamer, så ville man hellere ikke kende til de forskellige produkter. Mange kommer til at kende til flere og flere ting, efter at have set reklamer,
SvarSletDet er fuldstændig rigtigt. Tak til reklamer for vores brede viden.
SletNår en reklame fanger min opmærksomhed, er det fordi den virker meget troværdig, Det er også godt med reklamer som er farverige, humoristiske, med musik i baggrunden for det kan få mig til at synge med på sangen..... Den reklame med bumse produkt proactive den virker meget troværdig, fordi det er de kendte der reklamere den. Og når en kendt reklamere med sådan et produkt virker det troværdigt nok for mig, jeg slår det op på nettet og prøver og finde ud af mere information om produktet. så jeg kunne finde på at købe produktet, det har nogle lyse og rene farver. hvis der kommer en reklame i tv og den virker meget kedelig og utroværdig ville jeg ikke bruge min tid på den, så skifter jeg kanal med det samme.
SvarSletEn god reklame skal være troværdig, altså opbygget efter etos, som skaber tillid hos modtageren. Reklame skal gerne være med en ekspert eller et kendt ansigt, det gør at jeg tror mere på det, fordi en ekspert skulle jo gerne have en vis tillid inden for det produkt der skal sælges. De kendte ansigter er der mange som ser op til, og gerne vil være ligesom dem, og derfor køber folk produktet. Jeg selv kan godt blive lidt påvirket af det, og føler for at jeg bare må eje det. Men jeg køber det stort set aldrig, fordi så tænker jeg lige over det en ekstra gang, om jeg virkelig har brug for det, selvom reklamerne fortæller mig noget andet.
SvarSletDette er en test, firefox
SvarSletDette er en test, safari
SvarSlet